Tyskland

Den 7e september åker jag ner till Tyskland för att studera i några månader på Hochschule Augsburg - University of Applied Sciences. Det hela började med att jag tilldelades ett stipendium från ERASMUS, vilket är ett utbytesprogram som LTU har med universitet i andra länder och sedan var det upp till mig att söka till det universitet jag ville läsa på. Jag har alltid velat åka till Tyskland så det var inget svårt beslut, däremot krävdes det lite mer engagemang innan jag kom fram till just Augsburg. Jag ska först läsa tyska språk några veckor innan de andra kurserna drar igång.Kurserna jag ska läsa är på engelska och utgörs av 30 högskolepoäng, precis som en vanlig termin på ett svenskt universitet/högskola. Jag ska dock läsa lite utöver det, bara för att få ut så mycket kunskap som möjligt av min tid där nere.


Som det känns nu så verkar det vara ett riktigt bra universitet beläget i en inte alltför stor stad, vilket jag gillar. Det får inte bli för stort och opersonligt, även om Augsburg är större än både Piteå och Luleå tillsammans..  Det bor ca. 260 000 personer i staden, som ligger ganska exakt 6 mil från München.

Så, så långt känns det toppen, men att lämna pojkvän, familj och vänner under en så lång tid känns allt annat än roligt. Riktigt ruttet faktiskt! Det är tur att dagens logistik underlättar sådant här. Tanken är att de ska komma ner och hälsa på mig och jag kommer eventuellt att komma hem över jul och nyår, beroende på hur mitt schema ser ut. Sedan måste jag ha i bakhuvudet att detta är en chans som är få förunnat och som jag inte får missa! För jag vill verkligen!!

Denna bild är från universitetets hemsida.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback